Bitna svojstva katoličkog braka

 

Katolička Crkva gleda u crkvenom vjenčanju sakramenat, tj. oba supružnika izgovaraju svoj DA jedno drugome i obećavaju si vjernost »u dobru i zlu, u zdravlju i bolesti« sve do konca života. Spremni su primiti od Boga djecu i međusobno se voljeti i poštivati. 
         
Slobodna odluka
  »Mi smo slobodni«
Da bi brak bio valjan, privola mora biti ljudski čin, svjestan i slobodan, ničim uvjetovan. Budući da je Crkvi slobodna, odluka i jednog i drugog bračnog druga vrlo je važna, o tome ih se izričito pita u obredu vjenčanja. Crkveni brak je dakle samo tada pravno valjan kada je sklopljen iz slobodne volje, bez ikakvih fizičkih ili psihičkih pritisaka izvana.

Nerazrješivost  »Savez za cijeli život«
Brak je bezuvjetan i bezpridržajan savez za cijeli život. Vjenčati se znači da muškarac i žena imaju nakanu u zajedništvu ljubavi i vjernosti ostati do konca života. Na vjenčanju supružnici se javno izražavaju o toj svojoj nakani. Kršćani temelje svoje uvjerenje o nerazrješivosti braka u volji Božjoj, koji je Stvoritelj bračnog jedinstva muža i žene, te u Isusovim riječima: »Što Bog združi, čovjek neka ne rastavlja«.

Vjernost  »Ti i samo ti!«
Vjernost je odluka za isključivo pripadanje samo jednom partneru. Ljubav je jedinstveni doživljaj i iskustvo koje povezuje dvije osobe, među njima struji na takav način da isključuje svakog trećeg. Po svojoj naravi ljubav je darivanje i prihvaćanje osobe u svoj njezinoj cjelovitosti, pa se tako darovana osoba niti želi niti može bilo kome drugome darovati.

Potomstvo  »Odgovornost za vlastitu djecu« 
Ljubav između muškarca i žene je načelno usmjerena na prenošenje života. Ukoliko je to fiziološki moguće, partneri se pri sklapanju braka odlučuju i za to, da u odgovornom roditeljstvu prihvate kao dar vlastitu djecu, brinu se za njihov moralni i religiozni odgoj i prate ih kao kršćane na njihovu putu odrastanja.

Sakramentalnost  »Biti jedno drugome znak Božje privrženosti«
Svojim privolom partneri ne svjedoče samo svoju uzajamnu privrženost i volju za trajnim životnim zajedništvom, nego i prihvaćaju da je njihov brak i sakramenat. To znači da je bračna ljubav slika Božje ljubavi prema čovjeku, znak njegova spasenjskog zahvata u korist čovjeku. Sam Bog prihvaća njihovu slobodnu i bezuvjetnu odluku jedno za drugo te se oni smiju nadati njegovoj pomoći i prisutnosti u teškim i zahtjevnim trenucima.